1. Standardavtalens formål
1.1 Følgende standardavtale med tilhørende vilkår (Standardavtalen) gjelder for den løpende levering av Programvaren og funksjonalitet over internett (Leveransen). Formålet med Leveransen er Kundens bruk av Programvaren, herunder Kundens mulighet til å benytte LOID som verktøy. Brukerstøtte, herunder supporttjenester avtales i egen driftstjenesteavtale.
1.2 Standardavtalen med tilhørende vilkår gir Kunden en Lisensrett til å bruke Programvaren til det avtalte Formålet etter at Vederlaget er betalt i henhold til punkt 5.
2. Øvrige definisjoner
a) ”Programvare” betyr programvaren «Loid» samt nåværende og fremtidige applikasjoner og moduler tilknyttet Loid, med tilhørende, oppdateringer og nye utgivelser som Loid AS stiller til Kundens disposisjon innen vilkårene i denne de oppgitte standardavtalen.
b) ”Lisensrett” betyr de begrensede og ikke-eksklusive og ikke-overførbare rettigheter til Programvaren som Kunden er gitt under punkt 1.1 og innenfor det angitte Formålet.
c) “Lisensvederlaget” betyr det løpende vederlaget Kunden skal betale til Loid AS i henhold til punkt 5.1 for Lisensretten til Programvaren.
d) “Immaterielle Rettigheter” betyr alle bedriftshemmeligheter, design, data, knowhow, mønster, modeller, opphavsrettigheter (inkludert, men ikke begrenset til bilder, beskrivelser, databaser, forklaringer, kataloger, kildekode, objekter, manualer, spesifikasjoner, systemer, skisser, tegninger, og annet) samt patenter, patentsøknader, varemerker, foretaks- og handelsnavn, logoer, alle modifikasjoner og videreutviklinger av ovennevnte, samt alle andre immaterielle, industrielle og/eller moralske rettigheter.
e) “Formålet” betyr bruk av Programvaren, inkludert, men ikke begrenset til datamaskin, bærbar PC, nettbrett eller mobiltelefon, eller annet system kompatibelt med Programvaren tatt i bruk av Kunden.
f) «Force Majeure» betyr forhold utenfor Loid AS’s kontroll, inkludert, men ikke begrenset til naturkatastrofer, jordskjelv, ekstremvær, lynnedslag, brann, omfattende strømavbrudd eller andre forstyrrelser av infrastruktur eller datanettverk, krig, terror, unntakstilstand, streik, lock-out, eller lignende av foregående eksempler.
3.Immaterielle rettigheter og konfidensialitet
3.1 LOID AS er og forblir overfor Kunden innehaver og rettighetshaver til alle Immaterielle Rettigheter til Programvaren og resultater av Tjenestene. Kunden har ikke rett til å foreta noen modifikasjoner i Programvaren, derunder, men ikke begrenset til analyse, endring, dekompilering, reverskonstruksjon eller andre måter for å forsøke å endre eller finne frem til hele eller deler av Programvarens kildekode, funksjoner, system og/eller oppbygning.
3.2 Utover de rettigheter som er gitt under punkt 3.1, tilstås det under Standardavtalen ingen ytterligere rettigheter til Programvaren uten etter ytterligere skriftlig avtale med Loid. Herunder har Kunden ikke rett til å overføre, selge, sub-lisensiere, utlåne, lease, leie ut, eller på annen måte tilgjengeliggjøre eller stille Programvaren til tredjemanns disposisjon. Kunden kan likevel gi innleid personell eller andre interessenter som Kunden benytter i sin virksomhet rett til å bruke Programvaren. Kunden er ansvarlig for at slikt innleid personell overholder Standardavtalen og kun bruker Programvaren i samsvar med Standardavtalen.
3.3 Programvaren er konfidensiell og fortrolig informasjon som tilhører Loid AS og/eller Loid AS’s hjemmelsmenn. Kunden skal beskytte Programvaren fra uautorisert bruk, kopiering eller annen tilgjengeliggjøring overfor uautoriserte parter.
3.4 Hver av Partene skal gjennomføre rimelige sikkerhetsforanstaltninger for å opprettholde konfidensialitet som gjelder informasjon om den annen Parts produkter og virksomhet som man blir kjent med i forbindelse med gjennomføringen og overholdelsen av Standardavtalen. Slike sikkerhetsforanstaltninger skal aldri være mindre enn de sikkerhetsforanstaltninger Parten benytter for å beskytte sin egen konfidensielle informasjon. Partene skal bare bruke den annen Parts konfidensielle informasjon til oppfyllelse av egne rettigheter og plikter etter Standardavtalen og ikke til andre formål. Bestemmelsene i dette punktet skal ikke gjelde for: (i) Informasjon som er eller blir offentlig tilgjengelig av andre grunner enn en av Partenes avtalebrudd; (ii) informasjon som den mottagende Part har mottatt fra annet hold uavhengig av Standardavtalen og uten konfidensialitetsplikt; (iii) informasjon som kreves offentliggjort i henhold til lov, forskrift, eller pålegg fra offentlig myndighet, domstol, børsmyndighet eller lignende. Bestemmelsene i dette punktet gjelder også etter Standardavtalens opphør.
4. Garanti, bruk og avhjelp
4.1 Programvaren “som den er” og ikke noe i denne Standardavtalen skal innebære at Loid AS garanterer for at Programvaren er feilfri, eller at Programvaren til enhver tid vil fungere uten avbrudd eller andre forstyrrelser, eller at den er egnet til spesielle formål. Dersom Kunden oppdager feil ved Programvaren i en periode innen rimelig tid etter at Kunden har fått tilgang til Programvaren, har Kunden rett til å motta Loid AS’s løpende bistand for å avhjelpe feilen(e).Loid AS’s avhjelp kan omfatte de tiltak Loid AS anser hensiktsmessig, derunder endringer, oppgraderinger, erstatning av Programvaren, eller annet som etter Loid AS’s skjønn kan løse de feil som er oppdaget, og som Loid er ansvarlig for. Loid er ikke ansvarlig for feil i programvaren som fører til skade for kunden eller noen av kundens samarbeidspartnere, interessenter, kunder, ansatte eller andre.
5. Vederlag og betaling
5.1 For Levering av Kundens tilgang til Programvaren og følgende Lisensrett, skal kunden betale Lisensvederlaget forskuddsvis pr måned.
5.2 Loid AS’s bistand til Kunden utover det som her er avtalt og prisene for slik bistand, reguleres av de oppgitte prisene.
5.3 Ved forsinket betaling påløper for ethvert tilfelle forsinkelsesrente etter den til enhver tid gjeldende sats under forsinkelsesrenteloven.
6. Force majeure og leveringshindringer
6.1 Loid AS skal ikke under noen omstendighet anses å være i brudd med denne Standardavtalen dersom Loid AS’ ytelser blir forsinket eller forhindret av Force Majeure. DersomLoid AS ytelser forsinkes eller forhindres av Force Majeure, skal Loid AS varsle Kunden uten ugrunnet opphold.
6.2 Loid AS skal på tilsvarende måte som for Force Majeure ikke anses å være i brudd med denne Standardavtalen dersomLoid AS’ ytelser blir forsinket eller forhindret av manglende medvirkning fra Kunden, eller for andre forhold som er innenfor Kundens kontroll.
7. Ansvarsbegrensninger
7.1 Loid AS’ ansvar under denne Avtale skal under enhver omstendighet alltid være maksimalt begrenset til det årlige Lisensvederlaget Kunden betaler til Loid AS for Leveransen.
7.2 Loid AS skal ikke under noen omstendighet være ansvarlig for indirekte tap, herunder tap av omsetning eller fortjeneste eller investeringer, tap av data eller goodwill, tap av eller brudd på avtaler med tredjeparter, eller ethvert krav fra tredjepart mot Kunden som skyldes Kundens bruk eller manglende mulighet for bruk av Programvaren.
8. Oppsigelse og opphør
8.1 Standardavtalen trer i kraft fra og med tidspunktet for når Programvaren tas i bruk og varer i henhold til Lisensrettens varighet. Dersom Standardavtalen ikke sies opp, fornyes Standardavtalen for en periode tilsvarende fornyelse av lisensvarigheten.
8.2 Loid AS kan si opp Standardavtalen med umiddelbar virkning dersom Kunden misligholder sin betalingsplikt, går utenfor sine rettigheter eller misligholder sine forpliktelser etter punkt 1.1, eller utfordrer gyldigheten eller eierskapet til Loid AS’s Immaterielle Rettigheter. Ved Standardavtalens opphør, uansett grunn, opphører også Lisensretten til Programvaren. Ved Standardavtalens opphør skal Kunden umiddelbart tilintetgjøre alle eksemplarer og kopier av Programvaren på ethvert lagringsmedium, samt tilintetgjøre eller tilbakelevere enhver original eller kopi av Brukermanualer til Loid. Kunden skal innen 10 dager etter Loid AS’s forespørsel skriftlig bekrefte at plikten etter dette punkt er fulgt.
9. Diverse
9.1 Ikke noe i denne Standardavtalen skal medføre at Partene anses som deltakere i selskap, partnere, distributører, eller andre arrangementer som gir en av Partene rett til å handle eller uttale seg på den andre Parts vegne.
9.2 Denne Standardavtalen skal gå foran øvrige standardvilkår fra Partene. Dersom det er avtalt kundespesifikke vilkår, skal disse i den utstrekning de betinger det, gå foran de vilkår som fremgår av Standardavtalen.
9.3 Dersom deler av Standardavtalen anses ugyldig, eller ikke kan håndheves fullt ut, skal den aktuelle bestemmelsen så langt mulig erstattes, enten ved tolkning eller erstatning, med en bestemmelse med så langt mulig et tilsvarende formål og innhold som den aktuelle bestemmelsen.
9.4 Denne Standardavtalen er underlagt og skal fortolkes i samsvar med norsk lov. Dersom Standardavtalen ikke fullt ut regulerer en situasjon som måtte oppstå, skal Standardavtalen fylles ut med alminnelige obligasjonsrettslige prinsipper. Dersom det oppstår uenighet knyttet til denne Standardavtalen, skal Partene søke å løse tvisten gjennom forhandlinger. Dersom slike forhandlinger ikke fører frem, skal tvisten løses ved rettssak for de alminnelige domstoler, med Oslo tingrett som verneting.
9.5 Loid benytter seg av SMS-tjenester. Dersom det brukes mer enn 10 SMS i måneden, faktureres overskytende antall SMS med 50 øre, pr SMS, pr måned.